English

پست الکترونیک : info@arkaazma.com

۴ نکته برای طراحی داخلی آزمایشگاه علمی

اخیراً در کنفرانس “علم، نوآوری و تغییر” ایده‌های خوبی درباره آخرین نوآوری‌ها و پیشرفت‌ها در زمینه طراحی داخلی آزمایشگاه به دست آوردیم.

در ادامه به چهار نکته جالب که در این کنفرانس مطرح شد اشاره می‌کنیم:
۱- طراحی آزمایشگاه عمیق یا تندرستی و رفاه کارکنان

روزبه‌روز تمایل به ساختمان‌های علمی عمیق که طراحی کارآمد عملیاتی دارند بیشتر می‌شود اما در این طراحی باید به نورپردازی مصنوعی و طبیعی و مشاهده مناظر جهت افزایش رضایت و رفاه ساکنین هم توجه شود.
اما بین ساختمان‌های آزمایشگاهی فنی و انعطاف‌پذیر که در طبقات بزرگ و عمیق امکان رشد دارند و فضاهایی که با نور طبیعی روشن می‌شوند تناقض وجود دارد. در ساختمان‌های آزمایشگاهی، رویکرد طبقات عمیق غلبه دارد و آسایش محیطی و رفاه کارکنان در اولویت بعد قرار دارند. اما تغییرات اخیر در تکنولوژی نورپردازی، ابزار طراحی و انتظارات کاربری، فرصت‌هایی برای بازنگری در رسوم معماری و به چالش کشیدن این تفکر فراهم کرده‌اند.

۲- اشتراک تجهیزات – آیا برای تجهیزات آزمایشگاه‌های علمی به وب‌سایتی مانند ایر بی.ان.بی. نیاز داریم؟
پارک‌های علم و فناوری، پروژه‌های بزرگ-مقیاسی هستند که معمولاً تعدادی کاربر نهایی علمی مختلف دارند. علاوه بر این، استفاده مشترک از تجهیزات بین پارک‌های علم و فناوری و مرکزهای رشد محدود است.
عنصر چالش‌برانگیز طراحی‌های پارک علم و فناوری مربوط به فضاهای بزرگی است که با تجهیزات اشغال شده و نیز میزان استفاده موردنیاز متصدی ساختمان و مستأجران است. متصدیان پارک علم و فناوری می‌گویند که جنبه اقتصادی استفاده مشترک از تجهیزات بسیار ضعیف است و درنتیجه به تعداد کمی از تجهیزات محدود می‌شود.
اگر مالکان بتوانند از جریان درآمد اجاره دادن تجهیزاتشان منتفع شوند احتمالاً با استفاده از بازار اجاره آنلاینی شبیه به ایر بی.ان.بی. که به تأمین‌کنندگان فرصت می‌دهد تا تجهیزات بلااستفاده‌شان را اجاره دهند شاید استفاده از دارایی‌ها افزایش یابد. در حال حاضر، تعداد کمی تجارت بازار اجاره آزمایشگاه و تجهیزات علمی در انگلستان وجود دارد اما افزایش تقاضا برای این تجارت‌ها فرصت‌هایی برای سازمان‌های استارت-آپ کوچک ایجاد می‌کند.

۳- بهینه‌سازی مصرف انرژی در مراکز نگهداری حیوانات از طریق قفس‌های دارای تهویه
مقاله بن بردن به روش‌های جدید طراحی اتاق‌های کم‌مصرف انرژی برای نگهداری از حیوانات از طریق استفاده از قفس‌های دارای تهویه پرداخته بود.
شرایط سلامت حیوانات با میزان تغییر هوای یک اتاق اندازه‌گیری می‌شود و از قدیم مقررات وزارت کشور انگلستان، میزان تغییر هوا را برای اتاق‌های اسکان موجودات زنده تعیین کرده است. اما در سال‌های اخیر، وزارت کشور روش‌های جدیدی برای قانون‌مند کردن سلامت حیوانات در مراکز نگهداری موجودات زنده اتخاذ کرده است. این امر به ارائه شواهدی بستگی دارد که نشان‌دهند چگونه شرایط محیطی سلامت حیوانات از طریق طراحی پیشنهادشده محقق می‌شود و فرصتی در اختیار گروه‌های طراحی قرار می‌دهد تا از راه‌حل‌های مختلف در جهت بهینه‌سازی میزان تغییر هوا در مراکز استفاده کنند.
بن استفاده از قفس‌های دارای تهویه را پیشنهاد می‌دهد که در این صورت هوای هر قفس جداگانه تأمین می‌شود. با این روش، سطح گرما در محیط کوچک ایجادشده در داخل هر قفس قابل‌کنترل است. به دلیل اینکه همه قفس‌های دارای تهویه ذخیره هوای مختص خود را دارند، مدیریت هوا و سطح گرمای هر قفس بهتر صورت می‌گیرد. در این روش کاربر می‌تواند بر اساس نیاز حیوان، هوا را بهینه کند و درنتیجه به‌طور قابل‌توجهی در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود، هزینه‌ها و ذخیره غیرضروری هوا برای قفس‌های خالی یا حیواناتی که به هوای کمتری نیاز دارند کاهش می‌یابد.

۴- انتشار بی‌خطر گاز حتماً نباید گران‌قیمت باشد
ریچارد والدر بررسی کرده است که تست تونل باد وقتی با شناسایی حد مجاز گیرنده‌های مجاور انجام شود در سیستم‌های استخراج گاز در مصرف انرژی بسیار صرفه‌جویی خواهد شد. سناریوی نشت مواد شیمیایی برای محاسبه حدود مجاز استفاده می‌شود و از آن، سرعت انتشار و ارتفاع تراکم انتشار گاز تعیین می‌شود.
با کاهش سرعت تخلیه فن در برخی شرایط می‌توان در مصرف انرژی بیشتر صرفه‌جویی کرد. اما باید هزینه‌های نگهداری مربوط به سیستم‌های انتشار متغیر از جمله نگهداری از معکوس‌کننده فن و اعتبارسنجی منظم سرعت‌های انتشار مختلف که ممکن است در برخی سناریوها صرفه‌جویی در مصرف انرژی را بی‌اثر کند، بررسی کرد.
بسته به فعالیت‌هایی که در آزمایشگاه علمی انجام می‌شود و مختصات آن‌ها، رویکرد نسبت به ریسک اهمیت دارد مخصوصاً اگر مسئله بو باشد نه سلامتی. شاید مشتریان بخواهند بر اساس احتمال ناچیز وقوع مشکل، همیشه سرعت کم باشد. در طراحی به صورتی که انتشار گاز سرعت کمتری داشته باشد به فشار کمتری نیاز است که درنهایت منجر به کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها در بلندمدت می‌شود.
وقتی سیستم‌های انتشار متغیر در جای خود قرار می‌گیرند، محل بادسنج اهمیت دارد. موقعیت‌یابی آن معمولاً مستلزم آنالیز بیشتر تونل باد است تا مناسب‌ترین مکان برای آن شناسایی شود.

درخواست مشاوره

بازدید کننده محترم در صورتیکه در زمینه مشاوره خرید و توزیع مواد اولیه شیمیایی نیاز به مشاوره با کارشناسان ما را دارید ، لطفا فرم را با دقت و به صورت صحیح تکمیل نمایید و همچنین در قسمت توضیحات شرح مختصری از درخواست خود را بیان نمایید تا کارشناس مربوطه با شما تماس حاصل نموده و بتوانند شما را یاری نمایید ، از توجه شما و اعتماد شما کمال تشکر را داریم که به کارشناسان آرکا آزما اطمینان دارید . شرکت آرکا آزما در تمامی مراحل کنار شما میباشد.